Thursday, April 9, 2009

wanita vs laki2

~Beza Lelaki dan Wanita~
MyEm0.CoM
Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. BERATKAN ??!

Hukum menjelaskan, anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya.

Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??!

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu.

"Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung. Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.""Lagi..."

Aurat wanita lebih susah dijaga berbanding lelaki.

Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

Saksi untuk wanita kurang berbanding lelaki.

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.

Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

Wanita wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.

Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.

Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.
"Tetapi..."

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di muka bumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ini: isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

Seorang wanita boleh memasuki Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja: menjaga solat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat pada suaminya dan menjaga kehormatannya.

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.
MasyaALLAH…sayangnya ALLAH pada wanita... tetapi malang nya.. ade hadis s0hih mgatakan ramai penghuni neraka itu drpd golongan wanita.. Nauzubillah

"Justeru, siapa bilang Islam itu agama yang didominasi oleh kaum lelaki dan mendiskriminasikan kaum wanita?"

"Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri"
Oh Tuhan, selamatkan kami!
p/s: fakta ini tlh dpetik dari frenster aina huda.. hehe ~aina, jgn mrh!

aDoih....

pe la zai mngeluh pg2 ni kan... x bek taw! ak bkn pe.. mlm td ak bc artikel yg dtls oleh ust hazrizal.. n ak sgt tekesan smpi tebwk2 dlm tid0 n buat aty ak gndah gulana..
ust tye knp nak jd d0c? n dy cite byk mnde yg ak xtau.. cbrn2 etc. wp0n dy spesifikkan sal d0c.. tp beliau act mncritakan ke mn hala tuju hdup kte.. pe niat n ape yg kte nak dlm id0p... esp ur career
h0h0 pk punye pk.. ak p0n p0nin.. ak stil tecari2 pe yg ak kejar slama ni..
n sincerely... dr kck klu org tye ak 'besa t adk nk jd pe?' laju je ak jwb.. 'nk jd d0ctor'.. bg0s2! msti org yg tye tu ckp cmtu...
n smkn ak mngkt um0 ni... ak relize mngej0 cite2 tuk jd se0rg insan begelar d0c adlh amat pyh. t da keje p0n da sah2 keje nye mmg ssh..
unf0rtunatly.. smpai skg ak xjpe kejaya len yg dpt mgreplace cite2 ak dr kck tu..
n sebenanye.. deep in my heart ak mmg becita2 mnjd s0rg suri rmh yg bejaya.. bejaya mnjd isteri yg bek.. ibu misali kpd anak2.. hahha ja0h ak mgelamun ni.
n bile ak ckp kat h0smate ak.. ak nk jd h0swife d0rg tekj0t. dorg kt its ok zai nk jd h0swife p0n. but t thing is x rs cam rugi ke.. blaj0 pnt2 nk dptkn degre.. stkt nk jd suri rmh je..?
humm rugi ke...?ak btye.. bknkah se0rg suri rmh yg baek jg pelukan ilmu tuk mnjayakan fmly nye.. tp ade bt0lnye pe d0rg ckp.. t cthnye blaku keretakan dlm rmhtgga smpi becerai berai n k0 xde keje.. humm kat spe nk bgntg?
tp sape yg b0ley mnjamin hdup kite ni slain Allah yg Maha ESA.. org slalu ckp 'elokla keje kerajaan.. tejamin sket' ye ade bt0lny dr beberapa aspek.. tp ade gak kes org2 kerjaan p0n kne benti keje dlm ek0 nga gawat ni.. s0...?
n br2 ni ak bekenalan ngn s0rg kakak.. kck je cam ak.. rndh2.. hehhe. upenye da kawen n beranak pinak beb! ak tye la akk keje pe.. dy ckp suri rmh je.. waaah kagumnye ak.
MyEm0.com sb rs nye amat pyh nk jmpe pmpn kat kl ni yg x bek0je.. sumenye kne tlg laki mnanggung kos id0p yg tgi kt cni.. pd hal dl kkk ni k0je in finance.. keje yg baek kan...
s0.. conclusi0n yg ak nmpk kat cni Allah sntiase bg plhn tuk hamba2nye plh pe yg dy ske.. s0.kne gne la anugerah akal yg da d berikan tu.. n pe je yg kite plh tuk buat kte kne ikhlas tuk lakukan nye.. br la mnjadi n d berkati. plg pntg niat lillahi.. bak kt ust hazrizal.. ~hidup tuk mmberi!~
Fuh!lega rs nye ble mnulis kat cni... s0. pe yg ak nk buat.. ak akan tr0s mlgkah..

Wednesday, April 8, 2009

selesai 1

alhamdulillah.. smlm selesai 1ujian dlm idup ku ini..MyEm0.Com
hehe.. 4 ur all in4mti0n.. alhamdullillah ak tlh lls ngn jaya nye dlm test moto jpj smlm.

Monday, April 6, 2009

nerv0us

salam sume...


i'm act nga nervous gle mghitung waktu utk hr esok...
2m0r0w i g0t jpj test for m0t0bike..
14th f0r car... at t same day i will know my result 4 t last semester..
h0h0 all in 1. aty ak ni syik dup dap2 je.. pe la zai.. br nk amik lesen.hihi but not t00 late rite.


humm cite psl nervous ni.. ak teringat ms ak sem 3 dl.. sem 3 d msu mmg x kan dpt ak lupe rsnye 4ever! klu tye dak2 MSU esp. health s stdnt.h0h0 sape x knai Dr.Palavai Jayavanth.. Dr yg d imp0rt dr India tuk mgaja ank2 msia. beliau se0rg yg sgt tegas n bedisplin dlm mnuntut ilmu ney.. bley kt dlm idup ak ni.beliaula lect yg plg grg n bededikasi pnh ak jmpe..


1st clas dy ngaj0 clas ak... bese la ak mmg slalu dtg lmbt. ms tu dy da stare ak mcm pe je.haha.. s0 da lmbt mmg xde can la dok blkg kan.. ak ni da la pndk.. xnmpk la kat dpn tu.s0, ak cr la p0siti0n yg lebh selesa tuk ak focus. alih2 kne tgur ngn Dr.. so ak p0n dok jela diam kt c2.. ms tu clas x stat ag.beliau dok kt blkg ak..huhu br ak rs seram sejuk. the t clas begin.. beliau p0n ke hdpn la spt besenye guru ingin mgajo.. de plak tmpt ksg kat dpn skali............. dy pggl la ak yg d0k blkg skali ni s0h d0k dpn skali.............. ms tu beliau xtau p0n nm ak.tp rs nye dy mmg xtau nm ak smpi rini.. dy pggl 'red scarft! come n sit her!!' ak p0n mnurut prnthnye tnpa my0al ape2.. then kami p0n mneruskan pmbelajaran hr itu.. mmg bez dr. ni ngaj0. sume dak2 khusyuk je includg me..


sudenly.. ring3 tef0n bunyi. alamak!sape plak tu. t0leh pye t0leh rupenye bunyi tu dr beg ak. haaa sudah! ak mule2 xla rs pe. sb xsngaje kan. xkanla beliau smpai nk halau ak kuar plak.. dan mata ak n beliau betentangan. saat tu br ak tau yg beliau mmg sdg mrh. huhu ak nk ckp pe.. say s0ri jela kan... beliau mnjwb 'take ur bag n get 0ut from dis clas'! huhu kecut per0t ak.. ak ckp sori2 ag.. pastu dy tengking ak 'GET OUT!' ak nk wtpe ag.. kuar jela.. b4 kuar tu dy tye p0inter ak bpe.. ak p0n gtau jela. dy ckp 'we'll c ur p0intr g0es up 0r down!' dgn pndgn mata yg tjm h0h0 mmg warning hbs tu.... humm mmg xley bla.. ak ni mmg la bdknye nakal.tp xpnh kne halau ag. alih2 kne plak hr tu.. tp act ak betime ksh gak kt hp ku yg bebunyi tu.. sb nye ms tu ak nk teberak sgt da.. hahha nk ckp kat dy. huiyoo ak x bani weyh. hahha



wateve p0n.. i wud like to thank to her f0r teaching me with great performance of immnun0l0gy n c.micr0b. act she teached me a lot of meaning 0f life. n h0w to b serious in gain new knowledge.. beliau is a w0nderful techer i've ever had. beliau sgt mnjiwai jiwa se0rg guru.. ms dy ngaja beliau x perlukan 1 alat bntuan mngaja p0n. except her v0ice, marker n witeboard. n of course guru2 ku yg x hnti2 mncurah ilmu since ak tadike.. sek rendah. taayah.. matrik n n0w at u.. jasa kalian x mmpu nk d bls dgn hadiah pe skalipun.. hebatnye se0rg guru.. terima kasih ckgu!